Monday, May 25, 2009

explorasi meditasi

Sepengetahuan aku..sudah lama aku tak buat medical-check-up ni..paling last yang aku ingat time aku nak p selection utk army n airforce dua tahun lepas..hampeh..penat2 buat tp mcam halal jadah ja result dia..bukan result medical tu tp result selection tuh..dah sampai final stage (day 12) tp...aku pulang dengan rambut botak chin..dengan kulit yang terbakar mcm arang batu..luckily lemak aku berkurangan..selulit pun same..tp rezeki tidak memihak pada aku..sorry mak n abah..dah buat terbaik tp ada lagi yang terbaik dari anakandamu..InsyaAllah ada jalan lagi untuk anakandamu ni mencapai kejayaan di masa akan datang..InsyaAllah.. tp aku dapat cooldown memandangkan rezeki bukan berpihak pada aku..hanya DIA yang mengetahui yang terbaik untuk diri aku..walaupun frustrated dengan apa yang terjadi tp aku hanya bersabar, bersabar dan terus bersabar agar suatu hari nanti rezeki berpihak pada aku.....amin..


sejenak terlintas terpikir dengan apa yang telah aku buat terdahulu..kini sampai sudah hari untuk aku sekali lagi membuat medical-check-up nih..perjalanan ke PK UPM nih membuatkan hati aku terpanggil untuk memberi ruang pada jari jemari aku mengetuk keypad laptop member aku..hmmm untuk mencari lokasi PK UPM ni bukan perkara yang enteng bagi aku tambahan plak dengan berbantukan peta yang dilukis sendiri oleh member aku yang agak familiar dengan lokasi tempat yang aku tujui.. walaupun peta yang dilukiskan agak mengelirukan aku dengan teman2 skodeng aku..tetapi dengan bantuan peta tersebut aku dapat mengekplorasi sendiri universiti yang terkenal dengan universiti penyelidikan..mmm tenkiu bro...lu punye peta kasi wa pening arrr hoho...
Dalam keadaan yang agak tensi..aku mula berpatah balik menuju jalan yang mula2 aku masukk..argggghhhh terpaksa lalu depan guard lagi..( untuk pengetahuan semua aku memang elegik sikit dengan guard nih sejak zaman aku dok UTM lagi..hmm )..
tp dek teringat pepatah melayu 'malu bertanya sesat jalan' aku mula membuang perasaan elegik aku dengan mula membuka mulut bertanya kepada guard perempuan tersebut..atau dulu kat utm aku selalu panggil MAKGUARD..mmm kelakau la plak bunyi dia..mm belasah jaa..

aku : Cik..bule tumpang tanya?

makguard : bule ah..awatnya...

aku : jalan nak p pusat kesihatan upm kat mana?

makguard : mmm..en tgk depan nih..ada bonggol kan..ini adalah bonggol pertama..jadi en. teruihhh smpai bonggol ketiga..en. belok kiri..pk-upm tu dok belah kiri ..atas bukit..

aku : (hampir tergelak..tp kontrol)..okeih..terima kasih cik..


mmm buleh plak dia bagi direction pakai bonggol (bumper) hahahah..ok gak tuh..prihatin sungguh..tabik gua sama lu makguard...
Alhamdullilah dengan berkat kesabaran aku dengan dek penangan direction makguard tadi berjaya aku smpai ke tempat yg aku nak tuju..
so aku buat lah benda2 yang sepatutnya seorang pesakit membuat pemeriksaan kesihatan...
tp paling aku kiciwa aku disahkan menghidap darah tinggi?? OMG!!!.. siap dia soh aku turun berat badan lagi..'awak nih dah overweight..walaupun badan tak nampak overweight tp memang over lah..mmmm ni nak cakap aku obesiti lah nih.. gila kentang holland betoiiii..takpa..sekang ni pun memang aku dok p gym kat opis aku..so harap2 lah..akan berkurangan dalam seminggu dua lagi..InsyaAllah..tp ayat yang ditulis dalam buku pemeriksaan tuh begitu memberikan aku betoi2 kisah dgn apa yang dokter tu bulatkan..

" b. beliau tidak sihat tetapi boleh dilantik untuk menjawat jawatan...... "

Dari sudut hati aku..aku berdoa agar pemeriksaan kesihatan aku ni tidak memberi apa2 pun impak pada organisasi yang mengambil aku berkerja...dan harapan aku segalanya berjalan dengan lancar..InsyaAllah...

3 comments:

Anonymous said...

kite same la..aku wat tes aritu.berat dah ideal,bmi mantap.haha.gula ok.tetibe,tes blood presure kantoi.mebi aku brdebar tgk jururawat cun.x dpt kawal hormon.hahahaha

zamrahman said...

muhahah..oh yeke..nurse tu muka seolah2 sedang menakutkan aku..elok sikit la dari predator..so perasaan cuak tuh membuak2 dek melihat senyum simpul mati dia..rase macam nak bersilat je aku tgk mata dia..huhu

Yani Kay said...

pasni mkn gandum jek. hehehe